УРОК № 9
Тема. Петриківський розпис. Практична робота «Декоративне зображення рослин». Мета: 1. Поглибити знання учнів у галузі українського народного мистецтва, ознайомити з петриківським розписом. 2. Розвивати вміння й навички виконання основних елементів образотворчої діяльності, образне мислення, асоціативну пам'ять. 3. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, творів мистецтва і любов до рідної землі. Обладнання: матеріали: яєчний жовток, акварель, гуаш, пензлик, альбом з шаблонами; зоровий ряд: таблиці з вправами, фотографії робіт майстрів с. Петриківка.
Хід уроку
I. Організація класу II. Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя. Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему, яка -існо пов'язана з уже вивченою темою «Твоя країна — Україна у видах і жанрах образотворчого мистецтва*. Ми ознайомимося з творчістю українського народу, з його мистецтвом, яке він зберігав, примножував і проніс крізь віки. У чому ж полягає особливість народного мистецтва? А в тому, що народний майстер виготовляє не тільки необхідну в господарстві річ, але й перетворює її на витвір мистецтва. Майстри робили гарними буденні речі, якими користуються щодня: посуд, одяг, рушники. На уроках ми будемо прикрашати посуд, іграшки. III. Оголошення теми уроку Сьогодні на уроці ми ознайомимося з петриківським розписом. IV. Актуалізація опорних знань Бесіда за запитаннями. — Що таке реальність? — Що таке фантазія? — Чим відрізняється фантазія від реальності? — Наведіть приклади реальності, фантазії. — Назвіть реальних і фантастичних героїв. V. Вивчення нового матеріалу І Слово вчителя. Сьогодні ми ознайомимося з одним із різновидів ДПМ, який доволі популярний, — декоративним розписом (орнаментальними або сюжетними зображеннями). Декоративний розпис в Україні традиційно використовували для стінопису (розпису архітектурних будівель), для оздоблення меблів, кераміки, тканини, скла. Найбільш відомим є петриківський розпис. На степових просторах Дніпропетровщини широко й розложисто розкинулося село Петриківка, засноване запорізькими козаками. Здавна славилася Петриківка чарівним народним мистецтвом: настінним розписом і розписом побутових предметів, виготовлених із дерева. З покоління в покоління передавали петриківські народні умільці таємниці своєї майстерності. Петриківські майстри зображували не тільки реальні предмети, але й фантастичні, небачені образи. Такими є традиційні квіти «цибулинка» й «кучерявка». Крім різноманітних квітів, зустрічаються в розписі ягоди: калина, горобина, виноград. Часто зображують птахів як реальних, так і фантастичних: жар-птицю, паву, синього птаха. Для розпису притаманні контрастні колірні сполучення. Яскраві фарби одержують із природних барвників, які добувають із соку ягід і рослин, змішаних із яєчним жовтком, молоком та оцтом. Фарби робили з пирію, буряку, шовковиці, вишні. Сучасні художники під час розпису побутових предметів користуються гуашевими фарбами, а розпис на скринях, санчатах, возах роблять олійними фарбами. Навесні в Петриківці зеленіє верба й осока; улітку на городі розцвітають червоні маки й золотий соняшник; восени красуються у садах темно-сині грона винограду, багряніють гордовиті жоржини, шелестять листям кущі калини. А взимку все бачене оживає в художніх образах на стінах і печі. У будинку немов розцвітають квіти, дозрівають ягоди, якими харчуються казкові птахи. — А що ж народним майстрам необхідно для роботи? 1. Тонкі пензлі білячі або колонкові. Можна використати й пензлі з котячого смуху. Після роботи пензлі обов'язково вимивають із милом. 2. Фарби акварельні або гуашеві. 3. Яйце (тільки для роботи з акварельними фарбами). Жовток акуратно відокремлюють і кладуть у чашку. Додають у цю суміш одну столову ложку води й одну столову ложку оцту. Добре перемішують. Використовують, додаючи невеликими порціями у фарбу. Невикористану суміш можна зберігати два-три дні в холодильнику. 4. Блюдце використовують замість палітри. На ньому змішують фарби з яєчним жовтком. Спочатку пензлі змочують водою, потім набирають фарбу з жовтком і роблять мазок на папері. Іноді майстри-художники використовують прийом розфарбовування пальцями: умочують палець у фарбу, а потім прикладають до паперу — і виходить кругла крапка — відбиток. У такий спосіб можна зробити гроно ягід: калини, винограду. VI. Практична робота Давайте спробуємо зобразити основні елементи розпису. (Діти по черзі пробують зобразити елементи розпису. Під час роботи рекомендується використовувати альбом з шаблонами, с. 20.) а) «Зернятко». За його допомогою малюють усі орнаментальні мотиви (мал. А). Цей мазок формою нагадує крапельку води. Діти відразу пробують зробити цей мазок. б) «Криве зернятко» — дуже популярний елемент. За Його допомогою створюють «перисте листя», пелюстки квітів. Щоб намалювати цей елемент, необхідно починати з тонкої лінії вусика, повертаючи пензлик і завершуючи мазок притисненням пензля до паперу (мал. Б). в) «Пуп'янок» одержуємо, використовуючи два мазки «криве зернятко» — напіврозкрита квітка (мал. В). г) «Листя» зображується за допомогою різноманітно розташованих мазків «зернятко» (мал. Г). д) «Гроно винограду». Майстри села Петриківки роблять ягідки за допомогою відбитків пальця, розташовуючи їх у формі кошика (грона). Ягідки ставлять одну над одною, поступово зменшуючи їхні розміри. Потім з'єднують ягоди тонкими лініями (мал. Д). е) «Перехідний мазок», виконується пензлем великого розміру (мал. Б). У розписах народних умільців часто зустрічається ефект плавного переходу одного насиченого кольору в більш світлий або темний. Це досягається перехідним мазком. На пензлик набирають один колір, потім кінчиком пензлика набирають інші кольори. Роблять мазок. Мазок виходить двох-трьох відтінків. Для нового мазка фарбу набирають заново. У ході роботи вчитель проводить поточний інструктаж. VII. Завершення уроку Фронтальна демонстрація виконаних на уроці дитячих робіт. Завдання на наступний урок: принести гуашеві або акварельні фарби, яєчний жовток, колонкові пензлі різних розмірів, цупкий папір.
|