Доба бароко. Українська барокова архітектура. Найвизначніші
українські скульптори. Втілення принципів бароко у графіці. Нова
Іконописна школа. Розвиток портретного живопису. Народна картина "Козак
Мамай”.
Українська архітектура та образотворче мистецтво
другої половини XVII — XVIII ст. розвивалися під потужним впливом
мистецтва бароко.
Бароко в перекладі з італійської означає химерний, чудернацький.
Так називають мистецький стиль, який панував у Європі від кінця XVI
майже до кінця XVIII ст. Найяскравіше він утілювався в архітектурі:
бароковим спорудам притаманні нагромадження розкішних оздоб, підкреслена
декоративність, грандіозність.
Прикметні риси європейського бароко в українській
архітектурі набули яскравої своєрідності. Тому дослідники українських
барокових споруд послуговуються терміном українське, або козацьке,
бароко. Найбільшою самобутністю відзначаються барокові споруди на
землях Гетьманщини й Слобідської України за часів гетьмана Івана Мазепи.
Проте пам'ятки української барокової архітектури збереглися і в
Західній Україні та в дерев'яному народному будівництві всіх українських
земель.
Шедевры позднего барокко появились в Украине во
второй половине XVIII в.— такие как Успенский собор Киево-Печерской
лавры, Андреевская церковь в Киеве и собор св. Юра во Львове.
Найвідоміший архітектор українського бароко — Іван Григорович-Барський.
Він спорудив, зокрема, дзвіницю Кирилівського монастиря, Покровську
церкву й церкву Миколи Набережного на Подолі в Києві. Іншим визначним
будівничим доби бароко був Степан Ковнір. Одна з найкращих споруд Ковніра — корпус на території Києво-Печерської лаври, названий його ім'ям.
Протягом XVII—XVIII ст. в Україні розвивалася
скульптура. Автором численних іконостасів і скульптур, зокрема у
Хрестоздвиженському соборі в Полтаві, у Мгарському монастирі, церкві св.
Покрови в Ромнах, був Сисой Шалматов. Талановиті скульптори працювали і в Західній Україні, з-поміж яких найвидатнішим був Йоган Пінзель, автор скульптурного оформлення Святоюрського комплексу у Львові та ратуші в Бучачі.
За тих часів бурхливо розвивалася гравюра. Великої слави зажили українські художники-графіки Олександр та Леонтій Тарасовичі. У 1702 р. в Києві вийшов друком "Києво-Печерський патерик” із 40 гравюрами Леонтія Тарасевича. Неперевершеним гравером був Іван Щарський.
У гравюрах цього майстра складні рослинні орнаменти поєднуються з
античними, глибоко символічними сюжетами й реалістичними зображеннями.
Так у графіці втілювалися закони мистецтва бароко.
Нові мистецькі принципи поступово поширювалися в іконописі. Своєрідне поєднання іконописних традицій із тогочасними художніми досягненнями спостерігалось у творчості Івана Рутковича та Йова Кондзелевича — найвидатніших іконописців козацької доби. Пензлю Рутковича належить частина ікон з іконостасів у селах Водиця-Деревянська, Воля-Висоцька (Львівська обл.) та в с.
По-теличі (Львівська обл.), а також іконостас церкви Різдва Христового у
Жовкві. Йов Кондзелевич (1667 — після 1740) — автор ікон із
Богородчанського іконостаса, виконаного для Манявського скиту.
Від тих часів збереглося багато безіменних
іконописних шедеврів. Найчастіше народні іконописці зверталися до образу
Божої Матері. На іконах козацької доби Богородицю зображено в
національному українському вбранні на тлі золоченого різьбленого
рослинного орнаменту. Великого поширення в Україні набула ікона Покрови.
Образів Покрови збереглося чимало. У нижній частині таких ікон
подавалися реалістичні зображення представників козацької старшини,
кошових отаманів, гетьманів. Приміром, збереглася ікона Покрови
Богородиці із зображенню Богдана Хмельницького. Ще на одному образі з-поміж козаків, які просять захисту в Богородиці, зображено останнього кошового Петра Каднишевського.
Велику популярність мав за тих часів світський портретний живопис.
Портрети замовляли представники козацької старшини, власне, тому їх і
називають козацькими. Чудовим зразком козацького портрета є зображення стародубського полковника Михайла Миклашевського початку XVIII ст. та знатного військового товариша Григорія Гамалії кінця XVII ст.
Надзвичайну популярність мали в Україні народні
картини "Козак Мамай”. Протягом XVIII ст. зображення козака Мамая можна
було побачити в кожній українській хаті. Козаків малювали олійними
фарбами на полотні, стінах, дверях, віконцях, кахлях, скринях, посуді й
навіть на вуликах, вважаючи символічне зображення Мамая оберегом.
Наснажене животворними визвольними ідеями
звитяжного XVII ст., духовне життя українців у XVIII ст. хоч і зазнавало
всіляких утисків з боку держав-колонізаторів, проте залишалося
розмаїтим і доволі багатим. Найкращі здобутки українських митців XVIII
ст. — архітектура бароко, картини "Козак Мамай” та ікони народних
майстрів не тільки не втратили своєї мистецької вартості, а й увійшли до
золотої скарбниці світової культури, навіки прославивши своїх творців і
народ, що їх виплекав.
|