Ще з початкової школи ви запам'ятали, що предмети, які знаходяться ближче до нас, більшого розміру. І чим більше віддаляється предмет від глядача, тим меншим він стає. Це було перше знайомство з наочною перспективою. Сьогодні ми докладніше познайомимося з поняттям перспективи.
Перспектива (франц. perspective. від лат. perspicere— дивитися крізь)
Як ви вже помітили, поверхню предмета освітлено неоднаково. Освітлена частина має градації напівтонів. На одну його частину сонячне проміння падає перпендикулярно і створює найосвітленіше місце поверхні — відблиск. На іншу частину проміння падає під незначним кутом, і вона є менш освітленою — це світло. На третю частину — під значним кутом, тому і освітленість цієї частини є незначною,— це напівтінь. На тіньовій поверхні предмета, на яку майже не потрапляють промені, е такі градації: власна тінь; рефлекс; тінь, що падає.
За словами видатного художника-педагога П. П. Чистякова, «предмет необхідно зображувати не тільки таким, яким він здається нашому оку, а яким він є, яким існує в натурі».
Ось і ми сьогодні дізнаємося, що необхідно знати для правильного і правдивого зображення всього того, що нас оточує.
До головних композиційних прийомів належать: ритм, симетрія, асиметрія, статика, динаміка, рівновага частин композиції та виділення сюжетно-композиційного центра. Детальніше з'ясуймо ці поняття.
Сьогодні ми поговоримо про матінку-природу. Ми рідко замислюємося над багатством форм у навколишньому середовищі. А між тим, якщо уважно придивитися, всі предмети мають певну форму — просту або складну.
Вам уже відомі засоби художньої виразності графіки та живопису. Ми називаємо образотворчою мовою графіки лінію, пляму, штрих, крапку. Іншими є основні засоби художньої виразності в живописі. Передусім — це колір. Існує поняття «кольорова графіка», але тільки у живописі колір набуває тієї чарівної сили, яка примушує нас захоплюватися цим видом мистецтва.
Термін «композиція» зазвичай вживають у двох значеннях.
З одного боку, композиція — це побудова художнього твору, яка обумовлена його змістом, призначенням і характером. З іншого боку, композицією називають і сам твір, тобто кінцевий результат діяльності художника. (Запис до словничків.) Композиція надає твору цілісності, організує та підпорядковує його елементи один одному й цілому. Ознайомимося з основними законами композиції та запишемо їх до словничків.
А ось художник — навпаки. Він творить, здебільшого спираючись на власний досвід, знання, уміння та вподобання. Уява художника змальовує безліч художніх образів, але щоб підкреслити кожний з них, щоб задум набув більшої виразності, художникові необхідно обрати формат майбутньої роботи.