УРОК № 10
Тема. Петриківський розпис. Практична робота «Декоративне зображення рослин». Мета: 1. Поглибити знання в галузі українського ДПМ; ознайомити з художніми творами М. Приймаченко. 2. Розвивати образне мислення, асоціативну пам'ять, фантазію, уяву, навички компонування на аркуші різних геометричних фігур; уміння виконувати основні елементи розпису. 3. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, творів мистецтва. Обладнання: матеріали: яєчний жовток, акварель, пензлик, папір, альбом з шаблонами; зоровий ряд: репродукції картин М. Приймаченко, таблиці з композиційним рішенням.
Хід уроку
I. Організація класу II. Актуалізація опорних знань Бесіда за запитаннями. — Для яких цілей виготовляють народні умільці свої твори мистецтва? — У якій області України розташоване село Петриківка? — Що зображують майстри Петриківки у своїх розписах? — Чим відрізняються реальні форми від фантастичних? — Якими інструментами користуються народні умільці? — Які фарби необхідні для роботи? — Назвіть традиційні роботи петриківського розпису. III. Оголошення теми уроку Сьогодні ми продовжимо знайомитися з петриківським розписом, а саме з творами народної майстрині М. Приймаченко. IV. Вивчення нового матеріалу Слово вчителя. Під час пояснень матеріалу рекомендується використовувати альбом з шаблонами, с. 21. Декоративний розпис широко відомий в усіх регіонах України. Можна назвати чимало майстрів цього мистецтва. Твори видатної майстрині М. Приймаченко давно успішно експонуються в багатьох вітчизняних і закордонних художніх музеях. Марія Приймаченко народилася 1908 року у селі Болотне Київської області. Любов до краси вона успадкувала від батьків, її мама була знаменитою вишивальницею, а батько — високопрофесійним майстром з обробки дерева. З раннього дитинства Марія була важко хвора на поліомієліт, тому все життя проходила на милицях. Вона була доброю й веселою дитиною, любила ігри й забави, тому часто вигадувала різні фантастичні історії з казковими персонажами. У дитинстві Марія малювала паличкою на. піску біля річки. Ставши дорослішою, розписувала будинки: малювала чарівні квіти, казкових звірів, птахів, сцени «з народного життя». В її творах завжди добро перемагало зло. Декоративний розпис став її улюбленою справою. Створена робота приносила їй справжню радість і насолоду. Марія Приймаченко малювала на звичайному папері гуашевими або акварельними фарбами. Колір мав для неї неабияке значення, він завжди передавав певний настрій. Майже в усіх роботах майстрині переважають кольори, що символізують землю, воду, небо. Цікаво, що художниця любила робити незвичайні підписи під своїми роботами: «Три буслики в горосі живуть у нас і досі», «Куріпочки пляшуть і хліб пашуть», «Веснянки-роговички, веселії птички». Пізніше М. Приймаченко передала техніку розпису спадкоємцям своєї творчості — усі її послідовники дотепер успішно працюють у галузі декоративного розпису, прославляючи у своїх творах рідну українську землю. Однією з петриківських майстринь розпису є Т. Пата. її техніка різноманітна й цікава. Художниця поєднує широкий мазок з легким, уривчастим, виписує тоненькі прожилки всередині листочка, пензликом з котячого смуху вимальовує його край. Твори Т. Пати сповнені надзвичайної радості, її розписи немов наскрізь пропалюють гарячим сонячним світлом. 1936 року у Петриківці була відкрита школа декоративного малювання, з неї вийшло ціле покоління відомих майстрів. Композицію орнаменту в школі вела Т. Пата. Який же основний композиційний принцип розташування квітів? В основі петриківського розпису лежить прийом вільного малювання пензлем. Спочатку малюють основні «плями», тобто пелюстки майбутніх квітів, а потім пишуть весь малюнок, до дрібних деталей (листя, грона ягід тощо). Під час створення композиції різних форм варто звертати увагу на розмір усіх складових частин, їхнє співвідношення, гармонію кольору. V. Практична робота Учням пропонується розписати силует обробної дошки, використовуючи раніше вивчені елементи петриківського розпису (під час роботи доцільно використовувати альбом з шаблонами, с. 22, за відсутності альбому шаблон слід підготувати заздалегідь). , Перед початком роботи необхідно нагадати, що спочатку малюється велика квітка, а потім весь малюнок допрацьовується дрібними деталями. VI. Завершення уроку Фронтальна демонстрація виконаних учнівських робіт. Завдання на наступний урок: принести пластилін, стеку, гуаш різних кольорів, у тому числі білу.
|