УРОК № 5
Тема. Традиційний одяг українців. Практична робота «Український костюм». Мета: 1. Поглибити знання учнів у галузі українського декоративно-прикладного мистецтва, ознайомити з національним українським костюмом, застосуванням колірних контрастів; удосконалити навички й уміння естетичного сприйняття образотворчої діяльності. 2. Розвивати образне мислення, асоціативну пам'ять, уяву. 3. Виховувати естетичне сприйняття навколишнього середовища, творів мистецтва, любов до рідного краю. Обладнання: матеріали: фломастери, кольорові ручки, трафарети чоловічого й жіночого костюмів, альбом з шаблонами; зоровий ряд: репродукції картин В. Тропініна «Пряля», К. Платонова «Оксана», І. Репіна «Ілюстрація до твору М. Гоголя Хорочинський ярмарок"»; таблиця «Види ДПМ». літературний ряд: оповідання А. М'ястківського «Наш рід».
Хід уроку
I. Організація класу II. Мотивація навчальної діяльності 1. Читання оповідання учителем. Наш рід Мама вишиває на білому полотні зелений барвінок. Жовтогарячі чорнобривці, сині волошки, навіть маленьку вуточку вишила. — Що це буде, мамо? — запитує Михайлик. — Українська святкова сорочка для тебе. — Чому українська? — випитує хлопчик. — Тому що вишиваю такі квіти, які ростуть на нашій землі. А земля наша називається Україною. А ти — маленький українець. — А ти, мамо? — І я, і твоя бабуся — українки, твій тато й дідусь — українці. Ми українського роду й любимо нашу землю, наші квіти. Україна — наш рідний будинок і сусіди в нас є — Білорусь, Росія, Молдова. — А хіба в сусідів такі ж квіти ростуть, як у нас? — І такі, й інші — свої, тому вишивки в нас схожі й водночас різні. А. М'ястпківський 2. Бесіда за змістом оповідання. — Як ви вважаєте, чому мама назвала вишиванку українською? — Чим вона відрізняється від одягу сусідів — жителів Росії, Молдови, Білорусі? — Поясніть, як ви розумієте назву оповідання. — Які традиції українського народу ви знаєте? III. Оголошення теми уроку Ви, напевно, уже здогадалися, що тема нашого уроку «Традиційний одяг українців». Сьогодні ви спробуєте самостійно намалювати національний костюм. IV. Вивчення нового матеріалу /. Сприйняття творів мистецтва. Під час пояснень рекомендується використовувати альбом з шаблонами, с. 12. — Подивіться на роботи К. Платонова «Оксана», В. Тропініна «Пряля», І. Рєпіна «Ілюстрація до твору М. Гоголя "Сорочинський ярмарок”». Що на них зображене? — Що ви знаєте про український костюм? Учитель може залучити до пояснення нового матеріалу учнів. Зверніть увагу на красу дівочих костюмів, на те, з якою ніжністю художники передають образ української дівчини. 2. Слово вчителя. — Із яких же елементів складається національний костюм? Жіночий костюм Сорочка — найдавніший одяг наших предків, її носили з плахтою або запаскою. З-під плахти або запаски виднівся нижній вишитий край сорочки, що називався подолом. Українські сорочки шили з білого домотканого лляного або конопляного полотна або з купленої білої бавовняної тканини. Запаски бували двох видів. Перший — це чотирикутний шматок тканини із зав'язками на верхніх кутах. Такі запаски одягали по дві одразу: одну спереду, а іншу ззаду. Другий — це довгий шматок тканини, в який загортали так, щоб кінці його сходилися попереду. Плахта була у два рази ширша від запаски. Це два полотнища, зшиті уздовж до половини. Плахта й запаска підв'язувалися крайкою, яка могла бути тканою або плетеною. Корсетка. Поверх сорочки на верхню частину тіла жінки й дівчата одягали корсетку, що шилася з оксамиту або шовку. Жіноче взуття — традиційні червоні та чорні чоботи, черевички; постоли. Чоловічий костюм Наші предки носили довгі білі полотняні сорочки. Таку сорочку одягали безпосередньо на тіло й завжди поверх штанів. «на випуск». Навколо низенького комірця-стійки така сорочка мала багато складок. Розріз був посередині грудей. Основними кольорами вишовок на чоловічих сорочках були червоний, синій, жовтий і зелений. Поверх сорочки одягали жупан чи одяг без рукавів, корсетку або лейбик, що підв'язувалися шовковим, вовняним чи бавовняним поясом. Із давніх часів в Україні носили широкі штани особливого крою, які заправлялися в чоботи або прив'язувалися до халяв шовковими шнурками із золотою та срібною бахромою на кінцях. Називалися такі штани шароварами. Вони були поширені в Україні в XVII—XVIII століттях як зручний одяг для верхової їзди. Поступово (приблизно до кінця XIX століття) були замінені вузькими штанами. У народі про шаровари говорили: «Ой, гоп, штани-шаровари, куповані в Києві на базарі», «Шаровари сині, а ще двоє дома в скрині» та ін. Основним взуттям чоловіків були чорні юхтові або хромові чоботи. Хромові як правило носили заможні селяни, юхтові — біднота. Чоловіче взуття було переважно чорного кольору, й обов'язково з гострим носком. Одяг для жінок і чоловіків Кожух і шуба — основний одяг узимку. Кожухи були в основному домашнього виготовлення й шилися з овечих шкур, а шуби — з хутра лисиці або інших тварин. Кептар — це короткий кожушок без рукавів. Свита — приталений верхній одяг, який шили з домотканого сукна. Головні убори Хустки — основний і улюблений головний убір української жінки. У різних місцевостях вони відрізнялися кольорами, способом зав'язування й призначенням. Шапки — основний чоловічий головний убір. За українською традицією ходити з непокритою головою можна було тільки на похоронах або біля церкви; переступаючи поріг будинку, шапку теж потрібно було знімати. V. Практична робота Під час роботи рекомендується використовувати альбом з шаблонами, с. 14. Етапи виконання роботи. 1) Розгляньте силуети чоловіка і жінки в українських костюмах. 2) Кольорами виділіть запаску й плахту; сорочку залиште білою. 3) У чоловіків розфарбуйте шаровари. 4) Використовуючи фломастер або кольорову ручку, намалюйте орнамент на чоловічій та жіночій сорочках. За бажанням доповніть малюнок. Учитель проводить індивідуальний інструктаж, активізує творчу діяльність учнів. VI. Завершення уроку Організація виставки кращих дитячих робіт. Завдання для підготовки до наступного уроку: принести кольорові олівці, підготувати вірш про працьовитість українського народу, зібрати модель фігури людини (див. альбом з шаблонами, с. 15.)
|